Κυριακή, 8 Ιουλίου 2012

Βρεφονηπιακός Σταθμός Λ.Σ.: Μια ενθαρρυντική και ελπιδοφόρα παροχή διοικητικής μέριμνας στο προσωπικό Λ.Σ.

              Ανθ/στής Λ.Σ. Μαρία Κούκη
Σχολική Ψυχολόγος Βρεφονηπιακού Σταθμού Λ.Σ.

Ο Βρεφονηπιακός Σταθμός Λ.Σ. ιδρύθηκε το 2004 με πρωτοβουλία της Ένωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Αττικής-Πειραιά & Νήσων, σε συνεργασία με το Δήμο Πειραιά και την τότε στρατιωτική και πολιτική ηγεσία του Λ.Σ. Αρχικά, ο Σταθμός στεγάστηκε για 7 συνεχόμενες σχολικές χρονιές σε Βρεφονηπιακό Σταθμό του Δήμου Πειραιά, κατόπιν σύναψης συμβάσεως του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με το Δήμο Πειραιά.

Ο αριθμός των φιλοξενούμενων παιδιών γονέων στελεχών Λ.Σ. ορίστηκε στα 55. Ωστόσο, το 2011 ο αριθμός των αιτήσεων φιλοξενίας παιδιών αυξήθηκε θεαματικά, με αποτέλεσμα τη συνακόλουθη αδυναμία του Σταθμού να φιλοξενήσει όλα τα παιδιά.  Προκειμένου να συνεχιστεί η παροχή του τόσο σημαντικού αυτού μέτρου διοικητικής μέριμνας για το προσωπικό Λ.Σ., η Ένωση ανέλαβε την πρωτοβουλία να βρει νέο Σταθμό, πλησίον των κεντρικών υπηρεσιών του Υπουργείου, με δυνατότητα φιλοξενίας ακόμη περισσότερων παιδιών.

Η προσπάθεια αυτή οδήγησε στη σύναψη νέας σύμβασης με το Δήμο Κερατσινίου¬ – Δραπετσώνας. Έτσι, ο Σταθμός ξεκίνησε τη σχολική χρονιά 2011-2012 να λειτουργεί συστεγασμένος με το Δ΄ Παιδικό Σταθμό του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας. Καθώς ο χώρος στο παρελθόν δε χρησιμοποιούνταν ως Παιδικός Σταθμός, ήταν απαραίτητη η εξαρχής οργάνωση και δόμηση του χώρου, προκειμένου να λειτουργήσει ως Βρεφονηπιακός Σταθμός που να πληροί όλους τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας.

Χάρη στην ανεκτίμητη βοήθεια του ΔΠ 3ο/Επιστασία, ο χώρος βάφτηκε εξαρχής, επιδιορθώθηκαν μικροατέλειες, ελέγχθηκε η ασφάλεια των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, έγινε συντήρηση των κλιματιστικών μηχανημάτων και οι απαραίτητες ξυλουργικές εργασίες. Παράλληλα, το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Αττικής-Πειραιά & Νήσων αποφάσισε τον πλήρη εξοπλισμό του Σταθμού με νέα έπιπλα, απαραίτητα για την επιτέλεση του ημερήσιου προγράμματος δραστηριοτήτων (κρεβάτια, κούνιες, πάρκα, ριλάξ, τραπεζάκια και καρέκλες ανάλογα με την ηλικία των παιδιών).

Σκοπός του Σταθμού είναι να προσφέρει στα παιδιά την κατάλληλη αγωγή για την ηλικία και το αναπτυξιακό τους στάδιο, μέσα σε περιβάλλον διαμορφωμένο με μέριμνα καταρχήν την ασφάλειά τους.

Με άλλα λόγια, πρωταρχικός σκοπός είναι η παροχή ασφαλούς διαπαιδαγώγησης (διαμέσου της μέριμνας για τη σωστή διατροφή, καθαριότητα και υγιεινή των χώρων) μέσα σε κλίμα ελευθερίας και ευκαιριών για δράση και δημιουργική απασχόληση. Μιλώντας για διαπαιδαγώγηση, δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην ισορροπία μαθησιακής και ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης, έτσι ώστε να τίθενται τα θεμέλια τόσο για τη νοητική όσο και για τη συναισθηματική/κοινωνική εξέλιξη των παιδιών. Οι παραπάνω σκοποί επιτελούνται μέσω του εκπαιδευτικού προγράμματος.

Το ημερήσιο παιδαγωγικό πρόγραμμα διαμορφώνεται βάσει ερεθισμάτων από τις εποχές, τις γιορτές και γενικότερα τη θεματολογία κάθε μήνα. Βάσει αυτού του προγράμματος, οι παιδαγωγοί του Σταθμού εναλλάσσουν ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες που βασίζονται στην παρατήρηση, την έκφραση, το παιχνίδι και τον αυτοσχεδιασμό (όπως ομαδικά παιχνίδια, αισθητική αγωγή, θεατρική αγωγή – κουκλοθέατρο, μουσική αγωγή, ψυχοκινητική αγωγή κ.ά.).

Μέσω αυτών των δραστηριοτήτων, τα παιδιά προτρέπονται και ενθαρρύνονται να κοινωνικοποιηθούν, να ενταχθούν στην ομάδα, να παίρνουν πρωτοβουλίες, να συνδέσουν το παιχνίδι με τη μάθηση, να δομούν σταδιακά θετική εικόνα για τον εαυτό τους, καθώς ξεδιπλώνουν το καθένα τις ατομικές του ικανότητες και δεξιότητες. Όλα αυτά βοηθούν στην ομαλή μετάβαση των παιδιών στο νηπιαγωγείο αλλά και στις επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης.

Στην ουσία, ο Σταθμός λειτουργεί ως ένα μικρό εργαστήρι, βάζοντας τα θεμέλια προπαρασκευής και αναδίπλωσης δεξιοτήτων που τα παιδιά θα χρησιμοποιήσουν ως εφόδια για μια ζωή: να μάθουν να είναι ανεξάρτητα αλλά ταυτόχρονα και να μοιράζονται, να επικοινωνούν, να συνεργάζονται, να επιλύουν συγκρούσεις, να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, να εκφράζουν τις σκέψεις τους, να εξερευνούν το περιβάλλον αλλά και τον εαυτό τους μέσα στο σύστημα μιας ομάδας.

Το ανθρώπινο δυναμικό του Σταθμού που προέρχεται από τις τάξεις του Λ.Σ. περιλαμβάνει: 13 παιδαγωγούς, με εκπαίδευση και εμπειρία πάνω στο χώρο της προσχολικής αγωγής (ενδεικτικά αναφέρονται ειδικεύσεις στη νοσηλευτική, τη λογοθεραπεία, την ψυχοπαιδαγωγική, τη φροντίδα και δημιουργική απασχόληση βρεφών κ.ά.), 1 μάγειρα και 1 σχολική ψυχολόγο. Ο Σταθμός, βάσει τετραγωνικών, υποδομών και αριθμού προσωπικού, έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί 90 παιδιά συναδέλφων Λ.Σ., ηλικίας από 8 μηνών έως 2,5 ετών (στο Βρεφικό τμήμα) και από 2,5 ετών έως 4,5 ετών (στο Νηπιακό τμήμα). Καλύπτει δηλαδή όλο το φάσμα ηλικιών μέχρι την εγγραφή του παιδιού στο νηπιαγωγείο.

Πιο συγκεκριμένα, τα τμήματα που λειτουργούν είναι τα εξής:

• Βρέφη Α΄ (8–19 μηνών)
• Βρέφη Β΄ (19 μηνών– 2,5 ετών)
• Μικρά προνήπια (2,5 – 3,5 ετών)
• Μεγάλα προνήπια (3,5 ετών – 4,5 ετών)

Ο Σταθμός στεγάζεται σε ισόγειο διαμπερές κτίριο του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας, που αποτελείται από 5 τάξεις, 2 παιδικά WC διαμορφωμένα με είδη υγιεινής κατάλληλα για τις ηλικίες και τα σωματομετρικά δεδομένα των παιδιών, 3 κρεβατοκάμαρες, τραπεζαρία, θέατρο για εκδηλώσεις, εσωτερικό χώρο παιχνιδιού (playroom) και εξωτερική μεγάλη αυλή με δέντρα και παιχνίδια. Το ωράριο λειτουργίας του Σταθμού είναι Δευτέρα έως Παρασκευή 7.00 – 15.45 όλο το χρόνο, με εξαίρεση τις σχολικές εορτές των Χριστουγέννων (23/12 έως 6/1), το Πάσχα (Μ. Πέμπτη έως Κυριακή του Θωμά) και το μήνα Αύγουστο (1 – 31 Αυγούστου), καθώς επίσης και τις επίσημες δημόσιες αργίες.. Καθημερινά παρέχεται στα φιλοξενούμενα παιδιά πλήρης σίτιση με τρία γεύματα (δεκατιανό, μεσημεριανό και απογευματινό).

Το πρόγραμμα φαγητού είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες των παιδιών και γνωστοποιείται στους γονείς στην αρχή κάθε εβδομάδας. Τα παιδιά που παραμένουν στο Σταθμό έως τις 15.45 κοιμούνται το μεσημέρι. Πέρα από τις δραστηριότητες που πραγματοποιούνται από τους παιδαγωγούς μέσα στις τάξεις, μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους για την επίτευξη των σκοπών του Σταθμού είναι η άμεση και καθημερινή συνεργασία των παιδαγωγών με τους γονείς των παιδιών. Μαζί οι γονείς και οι παιδαγωγοί προσπαθούν για την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, παίρνοντας σα δεδομένο πως κάθε παιδί δεν αποτελεί μια μονάδα ξεκομμένη από το περιβάλλον, αλλά ένα άτομο ενταγμένο στο οικογενειακό και σχολικό μικροσύστημα. Με γνώμονα αυτή τη θεώρηση, γίνεται τακτική ενημέρωση των γονέων για το προφίλ και την εξέλιξη του παιδιού τους, μέσα από συγκεντρώσεις γονέων και ατομικά ραντεβού με την ψυχολόγο του σταθμού και τους παιδαγωγούς.

Επιπλέον, όσοι γονείς το επιθυμούν έχουν τη δυνατότητα κατόπιν ραντεβού να συμβουλεύονται στο χώρο του Σταθμού τη σχολική ψυχολόγο για οποιοδήποτε θέμα τους απασχολεί σε σχέση με την ψυχολογική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Ο Σταθμός, με τη νέα του δομή και οργάνωση, έκλεισε ήδη ένα χρόνο λειτουργίας. Οι όποιες δυσκολίες συνοδεύουν την έναρξη λειτουργίας μια νέας υπηρεσίας (εγχείρημα που εκτελέστηκε κάτω από πίεση χρόνου, προκειμένου ο Σταθμός να ξεκινήσει να λειτουργεί απρόσκοπτα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς), ξεπεράστηκαν χάρη στην εμπειρία και τη δουλειά των παιδαγωγών, τη στήριξη της Διοίκησης, της Επιστασίας και της Ένωσης Προσωπικού Λιμενικού Σώματος Αττικής-Πειραιά & Νήσων, καθώς και την κατανόηση και υποβοήθηση των γονέων.

Το έργο όμως όλων των παραπάνω δεν έχει τελειώσει, καθώς ένα σχολείο δεν αποτελεί μια στατική υπηρεσία, αλλά ένα δυναμικό σύστημα που βρίσκεται σε μια διαρκή ροή και πορεία αναδιαμόρφωσης, ανασυγκρότησης, αναπλαισίωσης. Και σε αυτήν την ιδιαιτερότητα συνίσταται ταυτόχρονα η δυσκολία αλλά και η ομορφιά του να εργάζεται κανείς στο Σταθμό.
Auto Scroll Stop Scroll